Om koret

NO BIG DEAL, et nyt roligt kor i Hillerød

Vi synger en- og flerstemmige sange fra forskellige tider og steder, helt sikkert nogle af de nye fra Højskolesangbogen, og vi skaber musik i øjeblikket med elementer fra Circlesong, overtonesang, fri og ”bunden” improvisation. Man bliver nemt venligt stemt af at synge og musicere sammen. Kombiner det med langsomhed, grundkreativitet på spil mellem mennesker og et musikalsk og lyttende nærvær i en nysgerrig og humoristisk kontekst, så har du opskriften på koret ”No big deal”. Alle er velkomne.

I No big deal skal vi synge sammen fordi vi er lavet til det, og fordi det gør godt. Vi skal ikke noget vildt forkromet eller indviklet, vi skal bare opdage en masse fede ting ved det at synge sammen, både sange der findes i forvejen, og det vi finder undervejs. Vi skal bruge ørerne meget mere end med det der er mellem ørerne. Det gør vi i et venligt, legende, roligt og stedvist stille rum, hvor der er tid til at være og til at høre efterklangen af den lyd vi lige har lavet, og måske nå at høre en tone der er på vej. Der vil være inspiration fra vidt forskellige sangtraditioner. Også når det gælder det at skabe noget sammen, er der gode inspiratorer fra forskellige traditioner (jazz, klassisk, folk, verdensmusik).Alle har en stemme, men tit er den bare en kurér der skal overbringe nogen noget. Det er synd, for den er et rigt facetteret og spændende instrument, placeret lige i overgangen mellem den indre og den ydre verden. Den er en tro rejsekammerat i begge verdener, fylder ingenting i bagagen, – og så er den en fælles-skaber, kort sagt bærbar livskvalitet. I No big deal vil vi arbejde med langsomhed, indre forankring og musikalsk nærvær, med at lade sig overraske af sin egen stemme og med at lytte på alle mulige måder. Undervejs vil jeg fortælle lidt som kan understøtte vores arbejde, fx om stemmens muligheder, ligesom der hver gang vil være tips til at få gang i hjemmesyngningen. Vi synger både a cappella og støttet af ukulele, shrutibox, mandolin, swasangam , salatskål og hvad ved jeg. Der er ikke noget nyt under solen, alt er jo egentlig kendt stof: Vores hverdag er i forvejen fuld af improvisation, og stemmen har vi levet med og gjort brug af siden vi blev født…..så No big deal.

om dirigent

Sulajma Balling
Sulajma er en mangefacetteret musiker. Hun er tidligere musiklærer, underviser i saxofon, og har undervist i Roy Hart Theatre Voice Work og ledet korene Grevindens Døtre, Verdenskoret, Jeres Kor og vokalensemblet ”Kardan”. Glæden ved instrumentets/stemmens møde med akustikken, menneskers mulige møder med sig selv og andre i musik og et ønske om at vække grundkreativiteten og afmystificere improvisation er det bærende. Sulajma Balling har undervist i Hillerød MusikAftenskole siden 2004.

alt det praktiske

Pris: 5 mødegange. Pris. 250 kr.

Tid og sted:  onsdage kl. 16.30-17.40
i Skansekapellet, Skansevej 113, 3400 Hillerød

Datoer:   20/3   3/4   18/4   1/5   15/5

tilmelding og betaling